Spullen en benodigdheden

Spread the love

Gedurende de afgelopen 2 dagen ben ik heel druk bezig geweest om dingen te vinden die ik nodig ben voor het reizen of wanneer ik de wagen bouw, welke ik moet kopen voordat ik vertrek. Ik had al het idee van doorzichtige zonnepanelen in het dak, niet op het hele dak, maar in een lijn in het middel van de voorkant tot de achterkant. Deze panelen zijn tegenwoordig vrij normaal, en ik heb een website gevonden waar ze ze voor maar 99 euro per stuk verkopen, ook al zeggen ze niet wat dan de maat is. Ze zijn voor veranda’s gemaakt, dus ik denk niet dat ze super klein zijn. Het zou prachtig zijn als bron van licht en elektrische energie bovenop de wagen, definitief het een Vardo 2.0 makende.

Naast den panelen had ik ook al nagedacht over het toilet. Noodzakelijk om te hebben, en in de meeste huizen een bron van waterverspilling, en in het algemeen een verspilling van compost wat uit ons lichaam komt. Ik ken de Nonolet al een poosje, dus die heb ik opgezocht om te kijken wat de beste optie daar is. Ze hebben een bouw-het-zelf optie die veel goedkoper is dan de kant-en-klare, en het geeft de mogelijkheid om een fancy toilet te maken, in plaats van gewoon een emmer. Het is geventileerd naar buiten, en scheidt de plas van de poep, zodat het eerste elders kan worden gestort, en het tweede tot compost kan worden gemaakt.

Dan heb ik iets nodig om op te kopen, maar ook verwarming. Dus ik heb opties opgezocht om de 2 te combineren, en heb uiteindelijk de ‘Traveler Stove‘ gevonden. Het is een klein fornuisje van ongeveer een halve meter hoog en 40cm in diameter, welke op hout brand – ik neem aan dat ik dat overal wel kan vinden – en waar je 3 plekken op hebt om op te koken. Ik denk dat dat helemaal prima is voor in de wagen.

Nog iets heel belangrijks is het water. Ik heb me afgevraagd hoe ik opgevangen regenwater kan recyclen, en alhoewel ik het nog niet helemaal heb uitgedokterd, denk ik dat de ‘Lifesafer Jerrycan‘ een belangrijk onderdeel kan zijn. Het heeft de technologie om bacteriën, virussen, cysts, parasieten, schimmel en al de andere microbiologische water-ziektebacterie eruit te filteren, zonder chemicaliën zoals jood of chloride, UV licht of elektriciteit. Het haalt ook de nare smaakjes en geurtjes eruit, zoals chloride en wafel. Ik denk dat ik dit zeker moet gebruiken als ik regenwater verzameld, en als het niet heeft geregend, bied het een opties om water uit een beekje of iets dergelijks te gebruiken.

In relatie tot het water, heb ik de prijs van een wasbak opgezocht, wat behoorlijk wat duurder bleek dan ik dacht, maar een prima wat goedkopere wan is 85 nieuw, dus dat moet t doen. Voor het eventueel luxe douchen buiten, denk ik aan een Solar Shower van bijvoorbeeld Coleman, die niet super duur is en nu en dan is het best lekker om een warme douche te hebben. 

In het wateronderwerp blijvende, heb ik ook nagedacht over wassen. Zeker wanneer ik betalende gasten heb, moet ik het linnen best vaak wassen, wat groot is en niet makkelijk om in een wasbak of beekje te doen. Ook al heb ik nog geen goede oplossing voor grote dingen, heb ik wel een mooie wasoplossing gevonden, namelijk de Scrubba. Ik zou zelf gaan voor de backpack, dat is direct ook een rugtas extra, en multi-bruikbaarheid is altijd handig wanneer je reist. Ook al denk ik niet dat zo’n kleine tas groot genoeg is om king-size linnen in te doen, bied het een goede oplossing voor kleding etc.
Overgaande op wat meer praktische bouwoplossingen, dacht ik over de isolatie. De wagen moet worden geïsoleerd, aangezien je nooit weet wat voor weer het wordt. Er zijn heel veel oplossingen als het gaat om natuurlijke isolatie, en ik heb 2 potentieel opties gekozen, ook al kwam ik uiteindelijk uit op 1. Eerst dacht ik dat vlas misschien een goede oplossing was voor de muren en het dak, aangezien het meer isoleert en dikker is, maar het is ook heel duur. Voor de vloer dacht ik aan kurk, wat veel goedkoper is en ook geluiddempend. Ook neemt het niet zoveel ruimte in als vlas, wat best handig is in de wagen. Zo uiteindelijk denk ik dat ik het beste kurk kan gebruiken, in combinatie met isolatiepapier en watervast papier.
De volgende dag gingen mijn gedachten meer uit naar het paard, en de verzorging ervan. Ik heb al langer over nagedacht dat ik misschien een soort tent moet maken aan de zijkant van de vardo, in het geval dat het stormt of regent, waar het paard dan droog kan staan, en relatief warm. Paarden kunnen behoorlijk goed tegen allerlei soorten weer, maar we weten dat het soms dagenlang kan regenen, en ik denk niet dat dat heel gezond is voor het paard, en je weet maar nooit of je een goed onderdak of bomenrij kan vinden waar het paard wat comfort kan vinden. Daarom denk ik dat het nodig is om een soort onderdak te regelen voor het paard, en aangezien je zoiets online niet kan vinden, heb ik maar op voortenten voor campers gezocht, wat eigenlijk best een optie is. De prijzen liggen tussen de 400 en 800 euro, dus zeker niet de goedkoopste optie, maar misschien erg nodig voor de gezondheid van het paard.

Als we het dan toch hebben over de gezondheid van het paard, hoe zit het met de voeten. Wanneer het de hele dag op geasfalteerde wegen moet lopen, wat meeste wegen tegenwoordig zijn, dan moeten die hoeven misschien wat bescherming hebben. IJzers zijn het meest gebruikte, maar ze hebben niet bewezen ook echt gezond voor het paard te zijn. Daarom dacht ik aan Paarden Schoenen. Ze zijn wat zwaarden, maar ik denk wel veel comfortabeler voor de hoef, zeker wanneer je met sokken de huid beschermt. Ik ben er nog niet helemaal over uit, al moeten de hoeven wel iets van bescherming. Daarnaast denk ik dat ik een workshop wil gaan doen hoe je de hoeven op een natuurlijke manier zelf kan kappen, wat betekend dat ik ook de nodige gereedschap daarvoor moet kopen, wat niet goedkoop is, maar goedkoper dan elke 2 weken naar de smid gaan. En als laatste, voor nu, dacht ik na over het tuig, wat ook best handig is om te hebben als je met paard en wagen gaat reizen. Ze zijn tweedehands en nieuw te koop, uiteraard, en niet de goedkoopste dingen. Alhoewel je ze al voor 150 tweedehands kunt vinden, en tot wel 1500 nieuw. Dus ik moet dit heel goed gaan bestuderen, het liefst met wat mensen die hier al meer ervaring mee hebben dan ik. Ik ga trouwens geen bit gebruiken, maar bijvoorbeeld een Marylot Controller, wat de zachtste manier van het paard besturen is, via de neus. Het is het meest gevoelige deel van het paardenhoofd, maar het is wel belangrijk dat ik iets van back up heb als er iets mis gaat. Niet alleen voor mezelf, maar ook voor mede weggebruikers. Daarom denk ik dat het belangrijk is om met meer dan alleen een rouwhalster de weg op te gaan, waar ik mijn paard op dit moment mee train.
Please follow and like us:
0

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.