Installeren van Anevay fornuisje

Spread the love

Intro

Mijn eerste contact met Anevay was in 2016, toen ik net terug was uit Zweden en actief met de bouw bezig was. Ik was vooral geïnteresseerd in de Traveller met de 2 extra kookplaten, al bleek dat deze eigenlijk teveel kracht had voor de kleine ruimte in de wagen. Andere houtkacheltjes die ik op internet kon vinden waren of net zo krachtig, of ze waren niet geschikt om ook op te kunnen koken, wat voor mij een must was. Multifunctionaliteit is op 6 vierkante meter echt crux. 

Eind 2017 heb ik weer contact opgenomen met Anevay, overtuigd dat ik bijna klaar was om het fornuisje te installeren. Ze hadden inmiddels de Shepherd gecreëerd, een nog kleiner fornuisje, ideaal voor een kleine ruimte zoals de mijne met z’n 1.8 Kw aan vermogen. Begin 2018 is die gearriveerd, en ik kan nu, eind 2018, eindelijk zeggen: ze is geïnstalleerd!! Je kunt hier een beschrijving vinden van hoe je deze kunt installeren, en hoe dat bij mij is verlopen…

Materialen

Anevay materialen

Cruciaal:

– Hittebestendig
– Juiste afmetingen
– Lees de instructies op internet…..

Dakdoorvoer

Allereerst is het natuurlijk belangrijk dat je de juiste materialen hebt. In mijn geval installeer ik het fornuisje op een vast dak, die ietwat schuin afloopt. Ik had een ‘flashing kit’ erbij geleverd gekregen van Anevay, maar zag niet hoe ik die kon gebruiken in mijn geval. Naast dat mijn dak geen 45 graden is, zelfs niet er dichtbij komt, snapte ik niet hoe ik deze op de juiste manier kon installeren. Had ik maar even deze uitleg gelezen, dan was er een heleboel duidelijker geweest. Het kan namelijk prima met de flashing kit van Anevay, al dan niet die van 45 graden, en op dezelfde manier als ik die flexibele dakdoorvoer van mij heb geïnstalleerd.

Ik heb in ieder geval via internet een soortgelijke doorgang gevonden, maar dan eentje die recht is, en die speciaal voor EPDM is, zoekende met de term ‘flexibele dakdoorvoer’. Deze is bestand tot 105 graden lange duur, 150 af en toe, en er komt een geïsoleerde pijp door die niet warmer mag worden dan 75 graden aan de buitenkant dus dat moet goed komen. 

Hitteventilatie

Meten is weten, het is zeker waar. Ik ben niet zo goed in meten, maar het is me toch gelukt. Waar het gat moet komen is namelijk best belangrijk om te weten. Wat belangrijk hierbij is, is de afstand tot andere meubels en/of de muur, en natuurlijk of ie niet in het gangpad komt te staan. Heb je al bedacht of je een heatshield gaat gebruiken? Dat zorgt er voor dat de kachel dichterbij de muur kan staan. Ik neem er wel eentje, want anders moet de kachel zo’n 60cm van de muur staan. Dat vormt een probleem: dan staat ie al zo’n beetje tegen de andere muur!
Let er verder op dat je het gat groot genoeg maakt, zodat er ruimte rondom de pijp is om te kunnen ventileren. Anders is er een te grote kans op brandgevaar, en bovendien mag het regeltechnisch ook niet. Dus:

  • Meten is weten!
  • Afstand tot andere meubels
  • Heatshield of niet?
  • Maak het gat groot genoeg om brandgevaar te voorkomen

Meten is weten

Gat door het dak

Anevay - gat boren
Anevay - gat boren
Anevay - gat boren
Eng

Als je dan alle materialen bij elkaar hebt, is het handig om een gat in het dak te maken… Ik vond dat nogal wat, heb even een paar sprongetjes gemaakt voor ik de boor in het plafond zette, want het is toch best eng. Heb ik net alles waterdicht, ga ik er doodleuk een gat in boren. En niet zo’n kleintje ook, nee, een hele grote!

Grootte van het gat

Ik had dus van te voren niet de juiste instructies gelezen, waardoor ik niet goed had nagedacht over de grootte van het gat. Mijn gedachte was: de pijp moet erdoorheen passen, dus ik maak hem net ietsje groter dan de pijp. Helaas, onjuiste info, het gat moet minimaal 5cm groter zijn dan de pijp. Dit besefte ik mij toen ik de kachel voor het eerst aandeed en voelde hoe warm de geïsoleerde pijp wordt. De 5 extra centimeters zijn voor de ventilatie, zodat je minder brandgevaar hebt. Ik ga dat dus achteraf oplossen, maar aangezien jij dit hopelijk van te voren leest: 5 centimeter erbij dus, aan alle kanten!
Als je trouwens de flashing kit van Anevay gebruikt, leggen ze uit dat het gat net zo groot moet zijn als de binnenkant van de ring die erbij zit. Hoef je ook niet te meten…

Boren, snijden en zagen

Nadat ik dus had uitgemeten waar deze moest komen, ben ik aan de binnenkant gaan boren. Iemand had me ooit verteld dat je zo’n gat van buitenaf moet maken, maar ik moest toch eerst met de boor door het hele dak heen, zodat ik wist waar het gat moest komen. Dat was nog best lastig, want het isolatiefolie draaide zich in de boor vast. Plan dus wat bijgesteld: eerst een gat in de betimmering, dan een gat snijden in de isolatie, en dan met een boor doorboren naar buiten. Zoals je ziet heb ik ook in het rondte wat geboord, zodat ik beter kon zien waar het rondje moest komen. Door middel van heel veel boorgaten en een puntige zaag heb ik uiteindelijk het gat gemaakt.

Rubber om de pijp...

Ik had het dakdoorvoer al om de pijp geschoven, en vastgezet met een ring. Je kunt zo’n flexibele dakdoorvoer op maat afsnijden, en dan moet je even met flink wat kracht en doorzettingsvermogen het rubbertje om de pijp zetten, zodat die er goed strak en stevig omheen zit en geen lekkage kan geven. En ja, ik heb het nog steeds over een kachelpijp, en een dakdoorvoer… 

Moeders heeft vervolgens de pijp beneden vastgehouden, want die pijp heb ik niet vastzitten aan de muur of iets. Dus terwijl ik boven aangaf hoe hoog de pijp moest komen zodat de doorvoer goed zat, heeft zij beneden de kachel eronder geschoven op de juiste hoogte. Het was even zoeken, maar uiteindelijk bracht een aardappelkistje de uitkomst. Het aan elkaar schuiven was vrij gemakkelijk. Even doorzetten, maar dan schuiven ze vrij snel in elkaar, en kun je de verbindingsrondjes eromheen vastmaken. PAS OP voor je vingers, want die dingen gaan echt goed vast. En ja, dat heb ik gemerkt.

Technisch lego voor volwassenen, daar deed het mij een beetje aan denken…

Pijpen aan elkaar vastmaken

– Snij op maat
– Goeie hoogte
– Klemmen vast
– Let op vingers!

Anevay - pijp vastmaken

Dakdoorvoer vastmaken

– Schoonmaken
– Lijmen
– Schroeven
– Randjes afdichten

Anevay - dakdoorvoer vastmaken
Schroefjes niet vergeten

Als je eenmaal een gat hebt kun je alle spullen voor het vastmaken verzamelen op het dak. Op de instructies van de EPDM lijm die ik had gekocht, stond dat ik het eerst met een speciale sterke schoonmaker moest ontvetten, dus dat heb ik braaf gedaan. Ik weet niet wat voor giftig spul het was, maar het beet in mijn vingers, dus ik heb het maar bij 1x gelaten. 

Daarna kon de EPDM lijm op het dak, en het dakdoorvoer worden vastgedrukt. Snuggere ik ging vervolgens erop zitten om de randjes goed vast te laten maken, en heb me groen en geel geërgerd aan de lijm die maar niet hard werd. Tot ik me besefte dat er naast me nog wat schroeven stonden, en een schroevendraaier (notabene gebruikende als gewicht…), speciaal mee naar boven genomen om de dakdoorvoer mee vast te maken… Achja…

Nadat ik dit had bedacht en de boel had vastgeschroefd, heb ik nog de randen vastgekit met de EPDM lijm, zodat er ook geen water onder de randjes door kan sijpelen. En, met een natte vinger afstrijken!

Pas op je vingers

Als finishing touch moet natuurlijk nog de kap op de pijp. In mijn geval best spannend, want ik mag niet hoger dan 4 meter worden, en die kap is best groot.

Gelukkig bedacht ik me op het laatste moment nog dat ik ook een windkap heb, dus die heb ik er nog omheen geschoven, en toen de kap erop. Omdat ik een andere dakdoorvoer heb, die met een ring vastzit om de pijp, en omdat ik de pijp nauwelijks uit het dak laat steken, kon de kap niet op de plek waar die eigenlijk moest. Daardoor was het vastmaken van de schoorsteenkap wat lastiger, maar het is gelukt. Opnieuw: PAS OP voor je vingers! Zo mogelijk was deze nog lastiger dan die van de pijp zelf.

Hoogte en trek

Oh en de bovenkant van de kap is nu op 3.88 van de grond. Nog wat lucht in de banden is hoog nodig, maar hoger dan 4 meter zal ik dus zeker niet worden!!! 

LET OP: eigenlijk moet deze kap zo’n 50cm boven het hoogste punt van je dak uitsteken. Op die manier heb je betere ‘trek’, oftewel, gaat je vuur makkelijker aan (en nog veel meer voordelen). Ik heb mijn genoegen genomen in het feit dat de pijp in ieder geval boven mijn hoogste punt uitsteekt, en zal het dus moeten doen met altijd opletten op genoeg trek hebben. ‘t Stokertje heeft meer goede stooktips.

Kap op het dak

Anevay - schoorsteenkap

Cruciaal:

– Windkap!
– Pas op de vingers
– Let op de trek: bedenk hoe hoog de pijp uit het dak moet steken voor een goede trek, en hoe hoog dit kán in jou geval.

Uitproberen!

Anevay Shepherd Stove
Anevay shepherd stove
De fik erin!

Het leukste onderdeel is aangebroken! De eerste keer de kachel aan… Ik was best wel zenuwachtig, maar heb in mijn leven al heel wat houtkachels aangemaakt, ook verschillende soorten, dus dacht dat dit me ook wel zou lukken. En dat was ook zo. Het was mijn eerste keer zonder papier, want ik wild het doen met de Eco Fuel Starter Kit, welke ik geleverd had gekregen van Anevay. De aanmaakrondjes brandden super goed, de houtsplinters gingen al vrij snel erachteraan, de blokken gingen iets lastiger, maar met wat gepruts kreeg ik ook die aan de loop. 

Slechte trek en rook

De trek was erg slecht de dag dat ik besloot de kachel uit te proberen: de rook sloeg buiten meteen weer neer, en het zag dus enigszins blauw buiten. Maar de kachelpijp trok wel goed, en door te spelen met de ventilatie kon ik het vuur goed aanhouden, ondanks de slechte trek. 

Ik kreeg wel een schrik, want toen de kachel eenmaal goed warm was, begon deze te roken. Het stonk naar kachel die na lange tijd weer aangaat, wat ik herken door de vele houtkachels die ik al heb aangestoken. Maar die rook, dat kende ik niet. Gelukkig kon Anevay mij hierbij helpen: het is waarschijnlijk de hittebestendige verf die zich vasthecht aan de kachel.

Winterklaar!

Het was een erg aangename hitte, en de kachel werd echt behoorlijk warm voor het kleine beetje wat ik heb gestookt. De wagen is nu dus echt winterklaar 🙂

Meer foto’s van de gehele installatie vind je hier!

Please follow and like us:
0

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.